|
قال امیرالمومنین علی علیه السلام : کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء. چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد و چه بسا شب زندهدارى که از نمازش جز بی خوابى و سختى سودى نمىبرد.
[ شنبه 88/6/7 ] [ 7:27 عصر ] [ ]
[ نظر ]
*قسمت دوم _ میهمان خدا کیست؟ چگونه باید باشد؟! میهمان همیشه عزیز است. به شرط آنکه قدر خود را بداند و بداند که میهمان کیست؟! حال ببینیم طبق روایات درجات میهمان خدا چیست و اساساً روزه به چند قسم است؟ و روزه دارها به چند دسته تقسیم می شوند:
- قال الإمام علیّ علیهالسلام: صَومُ الجَسَدِ الإِمساکُ عَنِ الأَغذِیَةِ بِإِرادَةٍ وَاختِیارٍ؛ خَوفا مِنَ العِقابِ و رَغبَةً فِی الثَّوابِ وَالأَجرِ(2) ؛ روزه بدن، پرهیز با اراده و اختیار از غذاهاست، از روی ترس از کیفر و با امید به پاداش و اجر الهی . - قال الإمام علیّ علیهالسلام: صَومُ النَّفسِ إمساکُ الحَواسِّ الخَمسِ عَن سائِرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عَن جَمیعِ أسبابِ الشَّرِّ (3) ؛ روزه نفْس، نگهداری حواس پنجگانه از دیگر گناهان و تهی بودن دل از تمام اسباب بدی است. - قال الإمام علیّ علیهالسلام: صَومُ النَّفسِ عَن لَذّاتِ الدُّنیا أنفَعُ الصِّیامِ(4)؛ سودمندترین روزه، نگهداشتن نفْس از لذّتهای دنیاست. - قال الإمام علیّ علیهالسلام: صِیامُ القَلبِ عَنِ الفِکرِ فِی الآثامِ أفضَلُ مِن صِیامِ البَطنِ عَنِ الطَّعامِ(5) ؛ نگه داشتن دل از اندیشیدن درباره گناهان، برتر از نگه داشتن شکم از غذاست. - قال الإمام علیّ علیهالسلام: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ، و صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ (6)؛ روزه دل، بهتر از روزه زبان و روزه زبان، بهتر از روزه شکم است. _امام علی علیه السلام فرمودند:نگه داشتن دل از اندیشیدن درباره گناهان، برتر از نگه داشتن شکم از غذاست. سخنی درباره مراتب روزهداری ز روایات فوق، روشن میگردد که روزه، از نظر مراتب و از زاویه نقشی که در تکامل انسان دارد، به سه دسته تقسیم میشود و از همین روست که علمای اخلاق و سیر و سلوک، روزه را به: روزه عوام، روزه خواص و روزه خواصّ خواص، تقسیم کردهاند. و اینک، توضیح فشردهای از آنها میآوریم: دسته اوّل؛ روزه عوام این مرتبه از روزه، با پرهیز از مفطِرات روزه صورت میپذیرد، با شرحی که در کتابهای فقهی آمده است. این مرتبه از روزه، آسانترین و پایینترین مرتبه روزه است. آنچه از پیامبر صلیاللهعلیهوآله روایت شده که: إنَّ أیسَرَ مَا افتَرَضَ اللهُ تَعالی عَلَی الصّائِمِ فی صِیامِه، تَرکُ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ آسانترین چیزی که خدای متعال بر روزهدار در روزهداریاش واجب ساخته است، نخوردن و نیاشامیدن است. دسته دوم؛ روزه خواص در این مرتبه از روزه، روزهدار، تنها به پرهیز از مفطرات روزه، بسنده نمیکند؛ بلکه از همه حرامهای الهی پرهیز مینماید. از این رو، اجتناب از مفطرات، شرط درستیِ روزه است و اجتناب از حرامها، شرط قبولی آن میباشد. دسته سوم؛ روزه خواصّ خواص این مرتبه از روزه، با باز داشتن قلب و نگهداری آن از هر چیزی که اشغالکننده دل (چه حلال و چه حرام) است بجز خدا، به دست میآید. ابوحامد غزالی (م 505 ق) در توصیف این مرتبه از روزه میگوید: امّا روزه خواصّ خواص، روزه دل از همّتهای دون و اندیشههای دنیوی و باز داشتن کلّی آن از غیر خداوند است. شکستن این مرتبه از روزه، با اندیشه درباره غیر خدا و قیامت، و فکر درباره دنیا تحقّق مییابد ـ مگر دنیایی که به خاطر دین خواسته شود، که چنین دنیایی، توشه آخرت است و دنیا نیست ـ تا آن جا که اهل دل گفتهاند: «هر کس در روزش به تدبیر آنچه با آن افطار میکند، اهتمام ورزد، گناه بر او نوشته میشود؛ چرا که این، از کماطمینانی به فضل خدا و یقین اندک به روزیِ موعود خویش است.» این مرتبه، رتبه پیامبران، صدّیقان و مقرّبان است. در تفصیل قولی آن، نباید درنگ طولانی داشت؛ ولی در تحقّق عملی آن، تأمّلْ به جاست؛ چرا که آن، رویکرد به خداوند و رویگردانی از غیر خدا با همه همّت است و آراسته شدن به این سخن خداست که: «قُلِ اللهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ(انعام/ 91) ؛ بگو: «خدا» ! سپس واگذارشان تا در باطل خویش به بازیچه مشغول باشند.»(7) امیر مؤمنان، امام علی علیهالسلام، در اشاره به این سه مرتبه میفرماید: صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ وَ صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ (8)؛ روزه دل، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان، بهتر از روزه شکم . هر یک از این دو مرتبه اخیر، به نسبت تلاش روزهداران و آمادگی آنان، مراتب بسیاری دارد، علاوه بر این که خودِ روزه هم از زاویه انگیزههای روزهدار، گوناگون است. نقطه اوج این مراتب، حال روزهداری است که انگیزه روزهداریاش، نه بیم از کیفر و نه شوق به ثواب؛ بلکه تنها به خاطر فرمانبرداری از فرمان الهی، علاقهمندی به تقرّب به خدای سبحان و کسب رضا و لقای اوست . از خداوند سبحان میخواهیم که توفیقمان دهد تا در راه آنچه موجب افزایش بهره ما از ضیافت کریمانه رمضان میشود، بکوشیم و بالاترین و والاترینِ مراتب روزهداری را به ما عنایت فرماید. پینوشتها: [ یکشنبه 88/6/1 ] [ 2:28 عصر ] [ ]
[ نظر ]
صبح است ساقیا ، قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد ، شتاب کن زان پیشتر ، که عالم فانی شود خراب ما را ز جام بادهء گلگون ، خراب کن
[ چهارشنبه 88/5/28 ] [ 8:19 صبح ] [ ]
[ نظر ]
خدا یا ما را به خودمان برسان. [ یکشنبه 88/5/25 ] [ 1:26 عصر ] [ ]
[ نظر ]
أمیرالمؤمنین علی علیه السّلام: [ سه شنبه 88/5/20 ] [ 10:32 عصر ] [ ]
[ نظر ]
|
|
[ و نوشتم بیاد دوست شهیدم غلامرضا زوبونی ] |